onsdag 14. mars 2012

NY RUNDE FRA TARAVIKA TIL ÅKRASAND

I dag bestemte eg meg får å ta en tur ut igjen, været var fint litt skodde ute på havet men bra fotolys for det.
Turen ned til vika gikk i det samme som sist, altså de vanlige artene.
Kom ned til Taravika der var det første høydepunktet på turen 1 Vandrefalk, da tenkte eg hvordan eg skulle komme innpå den for å få et bra bilde, den sto sikkert på ca 400meter ( fra veien og øve på andre siden av åkeren), der var folk som jobbet der, men den brydde seg lite om de.
Så gikk eg rundt hele åkeren og kom nærmere og nærmere, knipset bilder for hver meter eg kom innpå den.  Mens eg knipset på Vandrefalken så kom det en Dvergfalk og satte seg på en stolpe ved siden av meg så da var det bare forsiktigt snu kamera mot den og knipse før den fløy avsted.
Vandrefalken sto forsatt så da var det bare og gå sakte mot den og knipse etter hvert.
Til slutt så var eg på cirka 35 meter og da kunne eg ikkje gå nærmere fordi da hadde eg ingenting og gjemme meg bakom.
Så turen gikk videre til Nes, vanlige arter som Stokkand , Tjeld, Storspove, Gravand, stær, Vipe, Enkelbekasin, Kråke ble sett, altså ingenting spesiellt ennå før eg kom til Ferkingstad båthavn, da ble det 2 Grønlandsmåke som eg fikk noen bilder av selv om det nesten var umuligt , der var så masse måke, kom som regel en Gråmåke i veien.
Det var også 2 Havørn som fløy høgt oppe i lufta, Videre på ferden til Åkrasand så ble det ikkje sett noe særligt med fugl, men på Åkrasand så ble det litt liv igjen med ca 60 Steinvender, 2 Sandlo, 25 Tjeld, 2 Siland, 5 Hettemåke, 8 Grønnfink og en del Ærfugl,
Den ene Ærfugelen tok eg noen bilder av fordi den hadde så stort nebb og var ikkje sky i det hele tatt.

Dvergfalk ( falco columbarius)

Vandrefalk ( falco peregrinus)

Ærfugl (  helt merkeligt nebb)

Ærfugl ( somateria mollissima)

Grønlandsmåke ( larus glaucoides)

Grønlandsmåke ( iceland gull)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar